Michał Anioł Buonarroti
Michał Anioł Buonarroti - (ur. 6 marca 1475 r. n.e., zm. 18 lutego 1564 r. n.e.) Jeden z wielkiej trójki geniuszów włoskiego Renesansu, obok Leonarda da Vinci i Rafaela Santi„ego. Genialny architekt, malarz, poeta i rzeźbiarz.
Żył 89 lat
Michał Anioł wychował się na dworze florenckiego władcy Wawrzyńca Wspaniałego, gdzie miał styczność z wybitnymi przedstawicielami filozofii, literatury, i szeroko pojętej humanistyki. Kontakty te przyczyniły się do wzrostu wiedzy o kulturze starożytnej, i rozbudziło w nim instynkt artystyczny, nawiązujący właśnie do dzieł sztuki okresu antycznego. W wieku 25 lat Buonarroti stworzył swoje pierwsze wielkie arcydzieło - Pietę. W cztery lata później powstał posąg Dawida, pogromcy Goliata o wymiarach 5,5 m. Dzieło to powstało w 1501 roku na zamówienie cechu florenckich tkaczy. Biblijny Dawid, tworzony przez artystę przez blisko trzy lata, stał się symbolem florenckiej niezależności i dumy. Bohater został ukazany jako silny, energiczny i wolny młodzieniec, gotowy do starcia. Należy zwrócić uwagę na idealnie oddane napięcie mięśni, gotowych do wysiłku, i delikatny gest odwrócenia głowy, już myślącej o zwycięstwie.
Michał Anioł to twórca wybitny, choć duża część jego dorobku cechuje się jakąś burzliwością formy, gwałtownością ekspresji. Zresztą część dzieł pozostawił nieskończone, choć nie z własnej winy. I tak niedokończony pozostał grobowiec papieża Juliusza II, z którego zachowało się kilka rzeźb (figury Jeńców i posąg Mojżesza).
Buonarroti to również cudowny malarz, o czym świadczy bardzo ambitne przedstawienie na sklepieniu i wielkiej ścianie ołtarzowej w tzw. Kaplicy Sykstyńskiej. Któż z nas nie widział tego majstersztyku Renesansu? Sceny biblijne tworzone w latach 1508-1512, w olbrzymich niewygodach - Michał Anioł musiał m.in. malować na rusztowaniu, z głową zadartą do góry, a w dodatku ciągle ktoś przerywał mu tę mozolną pracę). Do Kaplicy powrócił w 1532 roku, gdzie namalował scenę Sądu Ostatecznego z Chrystusem-Sędzią i 314 postaciami (!), o bardzo obszernej symbolice.
Bibliografia:
- Giovanni Papini, Michał Anioł na tle epoki, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa, 1959.
Brak komentarzy | Dodaj komentarz |