Medieval II: Total War
Medieval 2: Total War to najlepszy wariant kontynuacji serii gier uważanej dziś za "królową strategii". Gracz zostaje rzucony w mroki pełnego średniowiecza, by na własne oczy obserwować krucjaty, walkę między Cesarstwem a Papiestwem o władzę nad Europą, konflikty dynastyczne, mariaże, hiszpańską rekonkwistę, szkocką walkę o wolność, najazdy Mongołów i całą gamę innych, epokowych wydarzeń. Okres gry obejmuje lata 1080-1530, przy czym cała kampania będzie zapewne podzielona, podobnie jak to miało miejsce w pierwszej części Medievala, na kilka podokresów.
Gra działa na podrasowanym silniku Rome: Total War, pozwalającym toczyć epickie bitwy z udziałem ponad 10 tys. szczegółowo wymodelowanych jednostek. Teraz symulacja pola walki, głównie dzięki całemu zestawowi nowych animacji ruchu wojowników, ma robić jeszcze większe wrażenie, z dokładnym odwzorowaniem średniowiecznych sposobów toczenia bitew.
Rozgrywka w kampanii polegać będzie na poszerzaniu granic swojego imperium przy wykorzystaniu nie tylko potężnych armii, ale i mariaży, misji dyplomatycznych, kapłanów, kupców (nowa jednostka specjalna) etc. Jedną z bardziej fundamentalnych nowości jest szeroka możliwość interakcji ze Stolicą Apostolską. Po śmierci danego papieża, o ile nasza dynastia ma w Rzymie wystarczające wpływy, będziemy mogli osadzić na Piotrowym tronie figuranta, realizującego wobec innych katolickich państw wyznaczoną przez nas linię polityczną.
Jak wiemy, grafika ulegnie znacznej poprawie. Widok kołyszących się drzew, fal rozbijanych o wybrzeże i leniwie płynących rzek jest rewelacyjny, zwłaszcza podczas zbliżenia. Ulepszeniu ulegnie także poruszanie się po mapie kampanii, tak kłopotliwe i czasochłonne dla władcy, którego królestwo rozciąga się przez wiele prowincji. Działalność inkwizycji i heretyków również przyprawi nas o szybsze bicie serca, szczególnie gdy... nasz najlepszy generał będzie właśnie płonął na stosie.
Cechy gry:
• 21 frakcji;
• ponad 250 unikalnych jednostek;
• nowe możliwości kamery na polu bitwy, różne kąty ustawień i poziomy zbliżeń;
• nowe animacje jednostek: blokowanie ciosów tarczą, kombinacje ataków;
• nowe machiny oblężnicze, dostępne w późniejszym okresie gry, m.in. armaty;
• nowe efekty świetlne;
• kilka nowych trybów rozgrywki Multiplayer, nadal jednak brak kampanii online;
• możliwość rozpoczęcia podboju Ameryki Północnej, Środkowej i Południowej w ostatnim okresie gry; boje z Aztekami, Majami, Inkami itd.;
• sześć poziomów rozbudowy miast;
• rozbudowana i wielowymiarowa rola religii
Wszystkie budynki w MTW II podzielone zostały na trzy klasy: dostępne dla miast, dla zamków i jednocześnie dla miast i zamków. Zamki poza tym będą bardziej stabilne, rozruchów lub buntów powinniśmy się spodziewać raczej w miastach. Ponadto pojawią się gildie, które same będą przychodziły do gracza w zależności od jego poczynań - będą też generować więcej korzyści niż zwykłe budynki. Niektóre nacje będą posiadały pewne unikatowe budynki - dla Anglii będą to na przykład jousting grounds (miejsce do pojedynków między rycerzami) a dla Mediolanu - banki.
Krucjaty
Krucjaty ogłaszane będą przez papieża i każdy chrześcijański kraj będzie mógł wziąć udział w wyprawie. Nie będzie to obowiązkiem, państwa nie uczestniczące w ruchu krucjatowym mogą się jednak spodziewać szykan ze strony Papiestwa. Nasza armia, uczestnicząca w wyprawie, posiadać będzie kilka razy więcej punktów ruchu niż standardowe wojska. Generał prowadzący krzyżowców zyska odpowiednio wysokie współczynniki; będzie mógł też rekrutować specjalne jednostki. Dynastia, której krzyżowcy pierwsi dotrą do celu, zdobędzie zaufanie Stolicy Apostolskiej. Po pewnym czasie gracz uzyska możliwość proponowania Papiestwu własnych celów kolejnych krucjat. Niestety, zmiany tej rangi, co w przypadku krucjat, nie obejmą dżihadów, dostępnych dla nacji islamskich. Pozostaną one w praktycznie niezmienionej od czasów MTW I formie, poza zwiększeniem punktów ruchu i możliwością rekrutacji tanich jednostek fanatyków religijnych. Krucjaty będą poruszać się po mapie dwukrotnie szybciej aniżeli inne wojska, nie będziemy też obciążeni kosztami utrzymania armii wchodzących w skład krucjaty. W razie upadku krucjaty mogą nas spotkać niemiłe konsekwencje, podobnie rzecz ma się, gdy krucjata przestanie poruszać się do docelowego miasta - musimy się wówczas liczyć z częstszymi dezercjami. Dżihad będzie posiadał te same cechy, co krucjaty.
Papiestwo oczekuje przede wszystkim, iż gracz zadba o rozwój religii w swoim państwie. Każdy katolicki kraj dbać musi także o ekspansję Chrystusowej wiary poza granicami chrześcijańskiego świata.
Wprawy do Ameryki
Wysłanie ekspedycji do Nowego Świata będzie wymagało nie tylko odpowiedniej technologii, ale i społecznej aprobaty. Z Aztekami nie trzeba będzie automatycznie walczyć - możliwy jest także sam handel. W odróżnieniu od Rome, gdzie gracz otrzymywał misje tylko od Senatu, w MTW II zadania zlecać będzie mogła zarówno Stolica Apostolska, Rada Możnych (Council of Nobles), Gildie, a także inne państwa.
Rada Możnych - to wewnątrzpaństwowa opozycja wobec monarchy, złożona z lokalnych możnowładców. Zlecane przez możnych misje będą miały na celu zwiększanie należących do nich domen terytorialnych, a więc - poszerzanie granic królestwa.
Gildie - (skupiające skrytobójców, szpiegów, kupców, odkrywców itp.) będą mogły być zakładane w każdej osadzie, zależnie od preferowanego typu rozbudowy. Od momentu pojawienia się w mieście gildii, zaczyna ona zlecać graczowi określone misje, np. odkrywcy lobbować będą na rzecz dalekich morskich wypraw, a templariusze - organizowania wypraw krzyżowych i walki z heretykami.
Inny władca poprosić nas może o pomoc w wojnie ze swoimi przeciwnikami. Za wykonane zadanie gracz otrzymywać będzie określonej wielkości gratyfikacje. Cały system misji ma być bardziej funkcjonalny niż w przypadku Rome. AI ma być bardziej skore do współpracy z ludzkim oponentem.
Nacje występujące w MTW II:
- Anglia
- Francja
- Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego
- Polska
- Hiszpania
- Portugalia
- Dania
- Mediolan
- Sycylia
- Wenecja
- Cesarstwo Bizantyńskie
- Węgry
- Rosja
- Turcja
- Egipt
- Maurowie
- Szkocja
- Państwo Kościelne
- Timurydzi
- Mongołowie
- Aztekowie
Zapraszam wszystkich do zagrania w Medieval Total War bo naprawdę warto. Gorąco polecam!
5 celnych komentarzy | Dodaj komentarz |
Gość | |
Dodano: 2009-10-19 Timurydzi? jest taka nacja??? niestety sie niespotkalem z nia ps Ruś a nie Rosja |
Gość | |
Dodano: 2009-11-10 Timurydzi pojawiają się w kampanii jako horda (tak jak Mongołowie, tylko później i w innym miejscu), w polskiej wersji językowej przetłumaczyli ich nazwę błędnie jako Tatarzy. |
Użytkownik | |
Dodano: 2009-11-30 jeżeli dobrze spatchujesz grę to hordy staja się dostępne. |
Gość | |
Dodano: 2010-10-20 grałem hordami i to nie to samo co walka krajem które zaczyna od 1080 roku , ja jednak pogrzebałem w plikach i pozmieniałem odrobinę np. zaczynam kampanie w 1000 roku i kończę w 1650, wtedy jest czas aby pograć nacją wyżej wymienioną a nawet można podbić nimi amerykę :) |
Gość | |
Dodano: 2011-01-19 ma ktoś linki do wszystkich jednostek w grze |