Wpływ chrześcijan na przemiany kulturowe
By odpowiedzieć na pytanie, jaką rolę odegrało chrześcijaństwo w procesie metamorfozy w kulturze grecko – rzymskiej, należy wziąć pod uwagę dwie bardzo istotne rzeczy, a mianowicie trzeba rozpatrzyć wkład chrześcijaństwa w cywilizację antyczną oraz dziedzictwo chrześcijańskie w cywilizacji łacińskiej. Na samym początku opiszę, jak i dlaczego powstało chrześcijaństwo, gdyż tylko w ten sposób można zrozumieć istotę całego zagadnienia.
Narodzenie chrześcijaństwa wiąże się z osobą Jezusa Chrystusa: jego życiem, głoszonymi prawdami, męczeńską śmiercią na krzyżu i Zmartwychwstaniem. Pierwsza wspólnota chrześcijańska powstała w Rzymie, prawdopodobnie ok. 30 r. p. n. e. Była skupiona wokół 12 apostołów i praktykowała chrzest, Eucharystię i życie wspólnotowe, chociaż początkowo chrześcijanie uczestniczyli w życiu religijnym żydowskiego narodu, m. in. zachowano przepisy Prawa Mojżeszowego, dzieci poddawano obrzezaniu, świętowano szabat. Chrześcijanie byli podzieleni wtedy na dwie zasadnicze grupy: hebrajczyków i hellenistów. Kiedy, głównie w wyniku działalności apostoła Pawła, chrześcijaństwo zaczęli przyjmować ludzie innych narodowości, doszło do konfliktu między tymi dwiema grupami (hebrajczycy wykazywali silną więź z judaizmem i jego przepisami religijnymi – kłopotem stało się więc zachowanie w całości Prawa Mojżeszowego). By rozwiązać te problemy, odbył się w Jerozolimie ok. 49r. n. e. tzw. Sobór Apostolski, który zainicjował swobodniejszą działalność misyjną chrześcijan w świecie hellenistyczno – rzymskim. Gdy jednak skończyła się tzw. wojna żydowska (66-70r.) nastąpiło zupełne zerwanie między judaizmem a chrześcijaństwem.
Po śmierci apostołów ukształtowała się zasada jednoosobowego przywództwa w gminach chrześcijańskich, nieco później istniała (przełom I i II wieku) już 3-stopniowa hierarchia (biskup, prezbiterzy, diakoni). Do początku IV wieku w niektórych prowincjach chrześcijaństwo przyjęła niemalże połowa mieszkańców. Stało się tak, chociaż miały miejsce wielokrotne, krwawe prześladowania chrześcijan ze strony władz państwa (np. za panowania Nerona, Domicjana, Trajana, Marka Aureliusza, Decjusza i Dioklecjana). Ustanowienie tzw. Edyktu Mediolańskiego przez Konsantyna Wielkiego zapoczątkowało tolerancję religijną – chrześcijaństwo osiągnęło w niedługim czasie przewagę i za Teodozjusza I Wielkiego stało się religią państwową. Potem wyznawcy Chrystusa zorganizowali się w skali całego imperium, a po przeniesieniu stolicy z Rzymu do Konstantynopola wzrosło znaczenie biskupów oraz nastąpił rozwój kultury chrześcijańskiej, tj. wiedzy biblijnej, teologii, filozofii (np. Atanazy Wielki, Grzegorz z Nyssy, Bazyli Wielki), studiów historycznych, sztuki, budownictwa sakralnego itd.
Przejdę już do sedna sprawy – najpierw objaśnię, dlaczego Rzymianie tak obawiali się chrześcijan i ich prześladowali. Otóż względy etyczne wspólnot chrześcijańskich spowodowały, iż zwolennicy Chrystusa odrzucili państwowość rzymską. Nie chcieli oni uznać kolejnych cesarzy za bogów („nie będziesz miał bogów cudzych przede mną”), nie składali więc im należnej czci. Z tego powodu Rzymianie uznali ich za zagrożenie dla swej struktury państwowej. Ogromne znaczenie w ówczesnym życiu miały też igrzyska – jak wiadomo, chrześcijanie unikali takich widowisk, toteż Rzymianie zarzucali im, że gdyby doszli do władzy, to znieśliby wszelkie walki gladiatorów itd., stanowiące główną rozrywkę. Już Konstantyn Wielki chciał je znieść, ale nikt nie brał tych postanowień poważnie (dopiero w końcu IV wieku sytuacja uległa zmianie). Prześladowania, jak się później okazało, na nic się zdały, skoro u schyłku cesarstwa przyjęto chrzest. Nie odrzucono jednak do końca cywilizacji rzymskiej!
4 celne komentarze | Dodaj komentarz |